risc pentru investiții și creșterea economică?
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Taxa minimă pe cifra de afaceri (IMCA), aplicabilă companiilor care înregistrează o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro și pe care guvernul intenționa să o înlocuiască, dar a decis să o mențină în al doilea pachet de reforme bugetare, nu reușește să combată evaziunea fiscală și îngreunează investițiile, afectând astfel creșterea economică, susține comunitatea de afaceri conform unui mesaj comun publicat de News.ro.
Suportul politic pentru IMCA este incert, dar cel mai probabil va veni din partea Partidului Social Democrat (PSD).
IMCA se aplică companiilor cu o cifră de afaceri totală de 200 de miliarde de euro (40% din totalul cifrei de afaceri corporative din România) și este considerată extrem de dăunătoare pentru economie. Un raport elaborat în aprilie de Institutul de Fiscalitate, cu susținerea consilierilor fostului președinte interimar Ilie Bolojan, Dragoș Anastasiu și Radu Burnete, susține această poziție.
Organizațiile de afaceri argumentează că consolidarea fiscală poate fi cel mai bine realizată pe fondul creșterii economice - un obiectiv pe care IMCA îl împiedică. Acestea propun, în schimb, reducerea cheltuielilor și combaterea evaziunii fiscale ca măsuri mai eficiente.
Mai mult, IMCA nu a generat veniturile bugetare așteptate, potrivit mesajului comun. Guvernul român planificase inițial să înlocuiască IMCA, prin al doilea pachet de reforme actual în Parlament, cu o "taxă pe afiliați", vizând în mod special limitarea deductibilității contractelor cu afiliați străini. Cu toate acestea, acest plan a fost abandonat neașteptat. Taxa pe afiliați a fost introdusă pentru companiile cu o cifră de afaceri sub 50 de milioane de euro, în timp ce IMCA a rămas valabilă pentru companiile mari, așa cum se întâmpla și în trecut.
Organizațiile semnatare consideră că menținerea IMCA, deși a fost introdusă ca o "măsură temporară", ridică întrebări, inclusiv din perspectiva colectării veniturilor. "Conform datelor disponibile, aproximativ 1,2 miliarde de RON din cele 6 miliarde estimate au fost colectate. Astfel, este probabil ca volumele viitoare să fie și mai mici pe fondul încetinirii activității economice," afirmă semnatarii.
Aceștia mai cred că, în același timp, IMCA "contrazice bunele practici și standardele internaționale de guvernanță fiscală", conform cărora "impozitarea urmărește în principal profitul și substanța economică, nu cifra de afaceri."
În concluzie, comunitatea de afaceri solicită soluții alternative care să susțină creșterea economică și să asigure o colectare eficientă a veniturilor fiscale. Acest aspect devine cu atât mai relevant în contextul economic actual, unde o fiscalitate flexibilă și orientată către stimularea investițiilor poate reprezenta diferența între stagnare și dezvoltare economică sănătoasă.