Recenzia Filmului Românesc – Îndrăzneț și Altruist: BIEFF 2025 Și Magia Cinematografiei Experimentale la București
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Bucureștiul este în plină efervescență culturală, oferind evenimente cinematografice de neratat. Festivalul Internațional de Film București (BIFF) proiectează atât lungmetraje de ficțiune, cât și documentare, în timp ce Festivalul Internațional de Film Experimental București (BIEFF) se concentrează pe cinema experimental, recent și de arhivă. Deși denumirile lor pot părea ușor confuze la prima vedere, cele două festivaluri sunt mult diferite ca abordare și conținut. Organizarea simultană a celor două poate fi supărătoare, dar motivele legate de programare și finanțare sunt complexe. Cu toate acestea, am ales BIEFF datorită curajului său, relevanței și devotamentului față de lucrări considerate de nișă și, nu în ultimul rând, datorită spiritului său primitor.
Experiența celor două zile petrecute la BIEFF a fost intensă, dar împlinitoare, atât din punct de vedere cinematografic, cât și al sentimentului de comunitate solidă și implicată. Acest festival se evidențiază prin accentul pus pe comunitate, angajament civic și curaj politic. Anul acesta, două colective de cineaști și politica lor de bilete accesibile au fost în centrul atenției, un gest de incluziune și grijă.
Cea de-a 15-a ediție nu a început cu fast sau formalități protocolare, ci direct și fără compromisuri. Primul film proiectat, "With Hasan in Gaza" de Kamal Aljafari, abordează frontal atrocitățile umanitare din Gaza din 2001, în plin conflict al celei de-a doua Intifada. Acest documentar tulburător prezintă o societate asediată de violență și sărăcie, transmițând un mesaj puternic despre opresiune și suferință continuă.
Un alt punct de atracție al BIEFF 2025 sunt filmele pline de umor și fantezie ale colectivului argentinian El Pampero Cine, renumit pentru creativitatea autentică și capacitatea de a inova. Am regăsit filmul "Trenque Lauquen" al Laurei Citarella, o comedie romantică și ingenioasă, proiectată și acum câțiva ani. Iar un alt reprezentant interesant este "La Flor" de Martin Llinás, o epopee cinematografică ambițioasă ce se întinde pe 14 ore.
Colaborarea cu Arsenal Institute for Film and Video Art din Berlin s-a concretizat printr-o selecție de filme ale Colectivului de Femei Yugantar din India, primele cineaste neprofesioniste care, în anii 1980, au creat filme ce promovau solidaritatea și organizarea femeilor în muncă și viață. În continuare, vor fi proiectate filme ce interoghează ideologiile dominatoare din fostele state ale Blocului de Est și Uniunea Sovietică.
Competiția festivalului acordă atenție deopotrivă scurtmetrajelor și lungmetrajelor. Deși nu am reușit să urmăresc competiția de scurtmetraje, cea mai așteptată proiecție va avea loc sâmbătă: competiția națională. La lungmetraje am prins totuși "The Seasons" de Maureen Fazendeiro, o călătorie contemplativă prin Alentejo, Portugalia, dar ar fi fost interesantă o mai mare adâncire istorică. "Debut, or, Objects of the Field of Debris as Currently Catalogued" al lui Julian Castronovo, intrigant și sigur pe el, reușește să surprindă printr-un narativ detectivistic plin de surprize.
Așadar, programul BIEFF aduce promisiuni de filme remarcabile pe parcursul weekendului. Urmăriți cu atenție selecția acestui an pentru a nu rata evenimentele deosebite.
Articol scris de Ioana Moldovan, editorialistă, ioana.moldovan@romania-insider.com
(Foto: Imagine din deschiderea festivalului, oferită de pagina de Facebook a BIEFF // fotografii realizate de Claudiu Popescu & Liana Rădulescu)