Performanțe remarcabile și creșteri în H1 2025 atrag atenția investitorilor din Europa de Est și Centrală

Performanțe remarcabile și creșteri în H1 2025 atrag atenția investitorilor din Europa de Est și Centrală

Sursa poza si informatii: romania-insider.com

Sectorul hotelier din România a realizat o performanță surprinzător de bună în prima jumătate a anului 2025, depășind așteptările cu o creștere notabilă în ceea ce privește ocuparea și veniturile. Conform unui raport realizat de Cushman & Wakefield Echinox, aceste progrese au făcut ca piața românească să fie mult mai atractivă pentru investitorii din Europa Centrală și de Est (CEE).

Între lunile ianuarie și iunie, rata de ocupare a hotelurilor din România a crescut cu 4% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, tariful mediu zilnic (ADR) a crescut cu 8% în moneda națională. Acest lucru a dus la o creștere cu 12% a veniturilor pe cameră disponibilă (RevPAR), depășind semnificativ inflația medie a țării, care a fost de 5,28%, conform estimărilor Moody’s.

Capitala țării, București, a urmat un trend similar, înregistrând o creștere de 3% a ratei de ocupare, o majorare de 7,5% a ADR și o urcare cu 11% a RevPAR, comparativ cu prima jumătate a anului 2024. Performanța orașului, alături de deschiderea unor hoteluri internaționale precum Corinthia Grand Hotel București, a consolidat poziția capitalei ca un hub regional emergent pentru investițiile în ospitalitate.

În regiunea mai largă a Europei Centrale și de Est, RevPAR a înregistrat o creștere de 9,3% de la an la an, susținută de o majorare de 6,9% a ADR și o creștere de 3,4 puncte procentuale a ratei de ocupare până la 65%. Orașele Varșovia, Sofia și Praga au condus acest proces de revenire, cu Varșovia și Sofia depășind nivelele de ocupare din 2019.

În ceea ce privește extinderea capacității, aproximativ 20 de proiecte noi de hoteluri și apartamente de servicii au adus 1.600 de camere pe piețele celor șase capitale din CEE în prima jumătate a anului 2025, o creștere de 1,7% față de anul precedent. Bucureștiul a contribuit cu 1,7% la această creștere, concentrându-se în special pe segmentele de lux și upscale.

Interesul investitorilor pentru piața românească este în creștere, conform raportului, tranzacțiile hoteliere depășind valoarea de 50 de milioane de euro în prima jumătate a anului 2025, comparativ cu aproximativ 35 de milioane de euro în aceeași perioadă a anului trecut. La nivel regional, CEE-6 a înregistrat tranzacții în valoare de 682 de milioane de euro, o creștere de 364% față de anul precedent și cel mai înalt nivel de la 2019, majoritatea tranzacțiilor implicând active din segmentele Upper Upscale și Luxury.

Alina Cazachevici, partener și șef de evaluare și consultanță în ospitalitate și alternative pentru CEE/SEE la Cushman & Wakefield, a subliniat: "Piața hotelieră din România continuă pe o traiectorie ascendentă, atât din punct de vedere al performanței, cât și al atractivității pentru investiții. Interesul tot mai mare din partea capitalului local pentru activele din ospitalitate sprijină dezvoltarea segmentului, reușind să înlocuiască cererea internațională, care rămâne precaută în contextul incertitudinilor politice din regiune."

Pe măsură ce se anticipează o creștere anuală de 3% a ofertei de hoteluri în București până în 2027, analiștii se așteaptă ca dinamica pozitivă a pieței hoteliere din România să continue, susținută de intrările continue ale brandurilor internaționale și de noile tranzacții în pregătire.

(Photo source: Dmitry Kalinovsky/Dreamstime.com)


Elena Dinu

Elena Dinu, în vârstă de 32 de ani, este vocea feminină din spatele știrilor de pe azi în Tulcea. Cu un ochi atent pentru detalii și o pasiune reală pentru comunitatea locală, Elena reușește să surprindă esența orașului de la malul Dunării, de la reportaje din inima Deltei, până la interviuri cu lideri locali și oameni simpli care fac diferența.Absolventă de Jurnalism la București, s-a întors în orașul natal pentru a contribui la o informare corectă și empatică a cititorilor. Îi plac natura, poveștile autentice și jurnalismul care pune omul în centrul atenției.