Jumătate dintre români folosesc AI pentru comparația produselor, relevă un studiu recent pe eCommerce în România.

Jumătate dintre români folosesc AI pentru comparația produselor, relevă un studiu recent pe eCommerce în România.

Sursa poza si informatii: romania-insider.com

Un recent studiu realizat de easySales, intitulat „Radiografia eCommerce-ului în România”, dezvăluie că jumătate dintre români utilizează instrumente de inteligență artificială pentru a compara produse sau servicii înainte de a face o achiziție online.

Utilizarea AI în deciziile de cumpărare

Studiul arată că 51,5% dintre români au găsit utile instrumentele AI, cum ar fi ChatGPT sau altele similare, pentru comparația produselor înainte de cumpărături online. Din acest procent, aproximativ 19% folosesc frecvent aceste tehnologii, în timp ce 32% le încearcă ocazional. Există și un sfert dintre respondenți care, deși sunt curioși, nu le-au testat încă.

Dominanța ChatGPT

În România, ChatGPT se detașează ca lider pe piața AI, cu o preferință zdrobitoare de 82%, urmat de Gemini, care este ales de 13% dintre utilizatori. Alte platforme AI sunt preferate de mai puțin de 3% dintre consumatori.

Surse tradiționale vs. AI

În pofida creșterii tehnologiilor AI, pentru obținerea informațiilor generale despre produse și recenzii, românii optează preponderent pentru surse tradiționale. Peste 71% dintre ei folosesc Google, comparativ cu doar 5,69% care apelează direct la AI. Rețelele sociale, cum ar fi Facebook (14,29%) și TikTok (4,54%), care a depășit Instagram (3,57%), sunt de asemenea influente în acest proces informațional, reflectând impactul conținutului digital în deciziile de cumpărare.

Încrederea în recomandări

Când vine vorba de a avea încredere în recomandările pentru achiziții online, românii preferă sfaturile familiei și prietenilor. Aceștia reprezintă mai bine de trei sferturi din preferințele respondenților. Doar unul din șase români apelează la AI pentru sfaturi, în timp ce influencerii sunt la coada clasamentului în ceea ce privește nivelul de încredere, cu doar 6%.

Influența rețelelor sociale

Chiar dacă încredearea în influencerii de pe rețelele sociale este redusă, ele continuă să aibă un impact semnificativ asupra comportamentului de consum. Peste 58% dintre respondenți au afirmat că au achiziționat produse doar pentru că le-au văzut promovate pe aceste platforme.

Reducerea cheltuielilor din cauza prețurilor crescute

În fața creșterilor de prețuri, mulți români își reduc cheltuielile. Aproximativ 65% dintre aceștia au redus moderat sau semnificativ sumele alocate cumpărăturilor online, în timp ce o treime și-au diminuat bugetul lunar cu sume cuprinse între 100 și 250 RON (20-50 EUR).

Tendințe de cumpărare

Aproape 60% dintre români caută activ reduceri sau promoții la achiziții, iar unii devin mai precauți cu achizițiile mai mari de 250 RON. De asemenea, peste 80% acordă mai multă atenție costurilor de livrare, și aproape jumătate dintre consumatori cercetează produsele online înainte de a le achiziționa direct din magazinele fizice.

Aceste date au fost adunate de easySales între 16 și 30 iulie, de la 1.036 de respondenți.

[Sursa foto: Arsenii Palivoda | Dreamstime.com]


Elena Dinu

Elena Dinu, în vârstă de 32 de ani, este vocea feminină din spatele știrilor de pe azi în Tulcea. Cu un ochi atent pentru detalii și o pasiune reală pentru comunitatea locală, Elena reușește să surprindă esența orașului de la malul Dunării, de la reportaje din inima Deltei, până la interviuri cu lideri locali și oameni simpli care fac diferența.Absolventă de Jurnalism la București, s-a întors în orașul natal pentru a contribui la o informare corectă și empatică a cititorilor. Îi plac natura, poveștile autentice și jurnalismul care pune omul în centrul atenției.