Guvernul României își grăbește al doilea set de reforme pentru aprobare rapidă în Parlament – Impact major pe pensii și companii de stat
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Pe 1 septembrie, premierul României, Ilie Bolojan, a prezentat al doilea set de reforme sub forma a cinci proiecte de lege, acoperind pensiile magistraților, managementul întreprinderilor de stat (SOEs), reglementatorii de piață, sistemul public de sănătate și regimul fiscal. Aceste propuneri sunt trimise Parlamentului pentru aprobare prin procedură accelerată, fără dezbateri suplimentare.
Procedura permite opoziției să depună moțiuni de cenzură împotriva guvernului pentru fiecare dintre cele cinci proiecte de lege, ceea ce este probabil să se întâmple pentru patru dintre ele, al cincilea (cu privire la pensiile magistraților) urmând să fie probabil trimis de magistrați la Curtea Constituțională.
Chiar pe 1 septembrie, guvernul a acceptat mai multe amendamente propuse de partidele politice la proiectele de lege aprobate pe 29 august. Unul dintre cele mai importante amendamente menține impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), care trebuia să fie înlocuită de deductibilitatea limitată a unei categorii de cheltuieli cu afiliații străini. Contrar planului inițial, atât IMCA (un impozit de 1% pe cifra de afaceri în cazul în care impozitul pe profit de 16% este mai mic) cât și deductibilitatea limitată (până la 1% din totalul cheltuielilor) vor coexista, dar se vor aplica diferit în funcție de cifra de afaceri a companiilor, celor cu peste 50 de milioane EUR, respectiv sub această sumă.
În plus, capitalizarea obligatorie a împrumuturilor de la acționari și investitori către companiile cu performanțe financiare negative a stârnit critici puternice din partea comunității de afaceri, din cauza menținerii ambelor prevederi în ceea ce privește taxarea multinaționalelor.
Un alt amendament, propus de Partidul Social Democrat (PSD) și acceptat de guvern, vizează impozitarea mai severă a câștigurilor din tranzacțiile cu criptomonede (de la 10% la 16%), precum și o impozitare mai mare a automobilelor și proprietăților scumpe.
În privința capitalului minim, companiile existente nu vor trebui să îl crească până nu ating un anumit prag (400.000 RON sau 80.000 EUR). Ulterior, acestea vor trebui să își mărească capitalul propriu la 5.000 RON (aproximativ 1.000 EUR). Noile companii vor trebui să aibă un capital minim de 500 RON, în loc de pragul vechi de 200 RON.
În ceea ce privește câștigurile de capital generate de investiții pe piața de capital, impozitul va crește de trei ori, de la 1% la 3% pentru investițiile pe termen lung (pentru activele deținute mai mult de un an) și va crește de două ori de la 2% la 6% pentru activele deținute mai puțin de un an. Această majorare a taxei per activ, în loc de per portofoliu, a fost criticată de asociațiile investitorilor.
Proiectul de lege privind managementul SOEs vizează consilii de administrație mai mici și bonusuri mai modeste, bazate pe performanță, pentru membrii consiliilor. În același timp, procedurile de recrutare și evaluare pentru managementul SOEs sunt întărite.
Un proces similar este planificat și pentru autoritățile de reglementare din sectoarele energiei, instituțiilor financiare și telecomunicațiilor (ANRE, ASF și ANCOM). Se preconizează reducerea cu 10% a personalului de specialitate și cu 30% a personalului auxiliar din aceste instituții. Acestea au două luni la dispoziție să inițieze schimbările, iar angajații au început deja forme ușoare de protest, avertizând asupra "scăderii calității serviciilor oferite".
În sectorul medical, șefii de departamente vor semna contracte de management pe 4 ani cu spitalele publice, incluzând indicatori de performanță. Medicii de familie vor fi remunerați mai mult pentru serviciile prestate și mai puțin pe pacient înregistrat, iar numărul de paturi din spitale va fi redus, cu alocarea de fonduri suplimentare pentru serviciile ambulatorii.
Proiectul de lege cu privire la pensiile magistraților vizează pensii care nu vor depăși 70% din ultimul salariu net, calculat pe baza mediei salariale din ultimii cinci ani. Vârsta de pensionare va crește treptat la aceeași ca și pentru ceilalți angajați, în termen de zece ani.
Un principiu comun pentru membrii consiliilor de administrație ale SOEs și membrii din conducerea superioară, precum și pentru drepturile de pensie ale magistraților, este acela că cei care beneficiază de anumite drepturi le vor păstra, pentru a evita complicațiile legale, deși acest aspect slăbește în mod considerabil prevederile aprobate de guvern sub aceste proiecte de lege.
(Photo credit: Inquam Photos / Codrin Unici)